niunia Moderator
Dołączył: 27 Wrz 2010 Posty: 114 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Ostrow Wielkpolski
|
Wysłany: Nie 15:40, 17 Paź 2010 Temat postu: Dogoterapia |
|
|
Definicja dogoterapii przyjęta oficjalnie przez Fundację Przyjaciel brzmi: jest to terapia kontaktowa z udziałem psa polegająca na wieloprofilowym usprawnianiu dzieci i dorosłych. Dogoterapia jest rodzajem pracy uzupełniającym szeroko rozumianą rehabilitację i nie może pozostać jedyną forma terapii a stanowi uzupełnienie całości oddziaływań terapeutycznych.
Spotkania z psami ( a także z innymi zwierzętami) mogą przyjmować różne formy. Mogą to być spotkania jednorazowe lub ciągłe, mające na celu dostarczenie pozytywnych emocji lub na przykład kształtujące funkcje poznawczZajęcia dogoterapii z udziałem psów pomagają: * przełamać lęk przed psami pogłębiać kontakt z nim poprzez podchodzenia do psa, głaskanie go i przytulanie się
* kształtować orientację w schemacie własnego ciała
* poznawać budowę ciała zwierzęcia
* stymulować zmysły: słuchu, wzroku, dotyku
* ćwiczyć koncentrację uwagi
* wyzwalać spontaniczną aktywność dziecka wobec psa
* doskonalić sprawność ruchową poprzez ćwiczenia wykonywane przez dziecko we współdziałaniu z psem
* kształtować i rozwijać umiejętność okazywania emocji i uczuć związanych z kontaktem ze zwierzętami
* doskonalić umiejętność naśladowania ruchu całego ciała i poszczególnych gestów poprzez obserwowanie czynności wykonywanych przez zwierzę i naśladowanie ich (z pomocą terapeuty, nauczyciela, samodzielnie) np. chodzenie, siadanie, leżenie
* uczyć wykonywania czynności pielęgnacyjnych wobec psa np. karmienia, czesania, wycieranie pyska
* uczyć zasad bezpiecznego postępowania z psami
* kształtować nawyki higieniczne związane z kontaktem z psami np. mycie rąk po zakończeniu zajęć
* uczyć samodzielności poprzez stwarzanie dziecku możliwości samodzielnego wywiązywania się z działań podejmowanych wobec psa np. karmienie, prowadzenie na smyczy
Zaobserwować można:
* duże ożywienie chorych w kontakcie ze zwierzętami
* wyzwalanie reakcji pozawrebalnych np. ożywionej gestykulacji
* wyzwalanie reakcji głosowych np. naśladowanie szczekania psa
* wyzwalanie spontanicznej aktywności werbalnej poprzez wywoływanie okrzyków radości i wyrazów dźwiękonaśladowczych np. "ej!", "och!", "tu!", "bach!", "hop!", "hau!"
* pojawianie się pierwszych adekwatnych reakcji słownych np. wymówienie imienia psa
* powtarzanie wyrazu "pies", imion psów, imion terapeutek (z podziałem na sylaby i całościowo)
* próby samodzielnego użycia ćwiczonych wyrazów w adekwatnych sytuacjach
* wzbogacenie zasobu słownictwa biernego tzn. rozumienie słów związanych z dzieckiem, psem (nazwy części ciała, nazwy czynności, nazwy cech, nazwy akcesoriów związanych z psem)
* wzrost umiejętności wyrażania swoich uczuć w sposób werbalny i niewerbalny (gestami, mową ciała) w zależności od możliwości dziecka
Zajęcia z udziałem psów pozwalają także:
* doskonalić sprawność aparatu cyrkulacyjnego: języka, warg, żuchwy
* doskonalić sprawność aparatu oddechowego, który maja ścisły związek z usprawnianiem porozumiewania się dziecka z otoczeniem za pomocą mowy.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy |
|